Zdrowie to styl życia

Święta, Nowy Rok oraz karnawał stwarzają okazje dla usprawiedliwiania wszystkich grzechów przeciwko zdrowiu, jakie popełniamy mniej lub bardziej świadomie, poddając się tradycyjnemu, żeby nie powiedzieć „uświęconemu” lenistwu i obżarstwu. Nie chcemy psuć miłego czasu i dobrej zabawy, więc tylko wspomnimy, że ZDROWIE TO STYL ŻYCIA – prawda obowiązująca niezależnie od pory roku i okazji. Przyda się zatem kilka zasad zdrowego stylu życia – tak dla zasady:

Stosuj dietę bogatą w antyoksydanty:

  • Dla dobrego stanu serca niezbędna jest zdrowa dieta obfitująca w produkty pełnoziarniste (ciemne pieczywo, płatki, kasze), makarony lub ziemniaki, warzywa, owoce, ryby morskie, niskotłuszczowy nabiał i w ograniczonej ilości chude mięso (kurczak i indyk bez skóry, chuda wołowina, dziczyzna). Polecanym tłuszczem są oleje roślinne (słonecznikowy, kukurydziany, rzepakowy) i oliwa oraz margaryny miękkie. Częste i regularne posiłki (4-5 razy dziennie) bez skłonności do przejadania się umożliwiają spalanie kalorii na bieżąco, ograniczając odkładanie zapasów tkanki tłuszczowej. Przy diecie należy zwrócić uwagę na tzw. witaminy antyoksydacyjne (A, C i E), które neutralizują wolne rodniki powstające w naszym ustroju pod wpływem np. palenia tytoniu, alkoholu, tłustego pożywienia, zanieczyszczeń środowiskowych czy promieniowania słonecznego.

Rzuć palenie

  • Nie jest to łatwe, ale przy odpowiedniej motywacji jest realne. Czas uświadomić sobie, że z każdym wypalonym papierosem rozwój miażdżycy się nasila, a ilość ochronnych witamin-antyoksydantów (witaminy C i E) maleje. Po pięciu latach od ostatniego wypalonego papierosa ryzyko rozwoju chorób serca u byłego palacza obniża się do poziomu dla osoby nigdy nie palącej!

Ogranicz spożycie alkoholu

  • Niewielkie dawki alkoholu opóźniają rozwój miażdżycy, ponieważ podwyższają stężenie frakcji HDL cholesterolu, czyli tzw. dobrego cholesterolu. Łatwo jest jednak przekroczyć rozsądną dawkę i zniwelować działanie ochronne, zwiększając jednocześnie inne niepożądane działania, w tym ryzyko uzależnienia alkoholowego.

Bądź aktywny fizycznie

  • Serce jest mięśniem i z tego względu potrzebuje regularnego treningu. Wysiłek fizyczny związany z rekreacją usprawnia pracę serca, poprawia przepływ krwi w naczyniach wieńcowych, ułatwia zwalczanie zaburzeń lipidowych, reguluje ciśnienie krwi i zapobiega otyłości. Pamiętaj, że wybór aktywności powinien być dostosowany do kondycji i wydolności fizycznej.

Odstresuj się

  • Właściwa dawka stresu jest potrzebna, ponieważ stymuluje do działania, poprzez wydzielane hormony: adrenalinę i hormony kory nadnerczy. Jednak nadmiar stresu jest równie zabójczy jak alkohol, papierosy czy cholesterol. Naucz się podejmować działania rozładowujące stres i napięcie np. utrzymuj właściwy balans w pracy, oddawaj się relaksowi i zajęciom, które lubisz.

Pamiętaj o profilaktyce

  • Regularnie kontroluj swoje zdrowie: poziom cholesterolu i cukru we krwi, ciśnienie tętnicze. Utrzymywanie prawidłowych wartości zmniejszą ryzyko zagrożenia chorobami układu krążenia i umożliwią wdrożenie odpowiedniego postępowania profilaktycznego.

Rady zebraliśmy na podstawie serwisu Dbam o Zdrowie (www.dod.pl).

Dołącz do ogólnopolskiej kampanii promującej Zdrowy Styl Życia!