Spotkania SIG – Zdrowa żywność i żywienie | 19.05.2016 | podsumowanie

Czy wiemy co, kiedy i jak jeść, aby zachować zdrowie i dobrą formę przez całe życie? Wygląda na to, że nie bardzo jeśli spojrzeć na statystyki dotyczące rosnącej liczby osób z nadwagą.  Ten temat stanowił motyw przewodni prezentacji i dyskusji podczas spotkania SIG „Zdrowa Żywność i Żywienie”, które odbyło się  19 maja 2016 w restauracji Olimp na ul. Kapelanka 42 w Krakowie.

download


„Żywność łatwa” – to określenie dla tego rodzaju spożywanych coraz częściej dań, które wymagają od nas minimum wysiłku w celu ich przygotowania. Oszczędzamy na czasie zarówno przygotowując jak i jedząc, ale z punktu widzenia konsekwencji, które objawiają się dużo później, ta oszczędność z pewnością jest pozorna. Niestety rosnące tempo życia jest motorem napędowym dla technologii pozwalających szybciej i łatwiej przygotowywać posiłki – przeciwstawianie się temu trendowi byłoby brnięciem pod prąd. Ale jest światełko w tunelu: inne trendy, związane ze „zdrowym i starzeniem się”, czy „aktywnością przez całe życie” w większym stopniu zwracają uwagę na żywność, jako istotny czynnik dobrostanu. Mówi się przecież: „jesteś tym co jesz”. Kwestia „świadomości” przedstawia się, jako kluczowy czynnik naszego zdrowia. Czy można językiem naukowym przekonać nas do głębszego zastanowienia się nad pytaniem, którym zaczyna się ten tekst? Jak w prosty i łatwy sposób informować i wpływać na decyzje dotyczące żywienia?

Przechodzimy zatem na dietę. Pierwsze skojarzenie diety ze stanem chorobowym jest chyba uzasadnione, skoro do dietetyka przychodzą osoby, które zwykle już dostrzegły problem własnego zdrowia i chcą (muszą) „coś z tym zrobić”.  Otyłość (nie wszyscy traktują ten problem, jako chorobę), różnego rodzaju alergie,  zespół jelita nadwrażliwego czy choroba Hashimoto to częste przypadki wizyt. W zasadzie celem porady dietetyka jest zmiana nawyków żywieniowych – działa on podobnie jak psycholog, z tą jednak różnicą, że oprócz wskazania na przyczyny problemów podaje gotową, indywidualnie dopasowaną receptę: co, kiedy i jak jeść, aby zachować zdrowie i dobrą formę przez całe życie. Zmiana nawyków nie jest jednak łatwa – prościej byłoby budować właściwe nawyki od dziecka. Dobrze jest usłyszeć, że takie działania mają już miejsce – ciekawe, z jakim skutkiem. Problem wpływania na nawyki żywieniowe dzieci jest dostrzegany w szerszym kontekście: zakaz sprzedaży przekąsek w szkołach nie zawsze spotyka się z przychylnym nastawieniem rodziców, którzy w ten sposób „łatwo” załatwiają kwestię dożywiania. Jak ocenić decyzję Walt Disney Corporation, która wkrótce przestanie firmować słodkości i inne produkty spożywcze adresowane do dzieci, rozumiejąc ich szkodliwość. Traci przy tym lukratywny rynek reklamy i niebagatelne wpływy z tego tytułu.

Promujmy zdrowe żywienie – to podstawowa metoda profilaktyki chorób cywilizacyjnych, w tym w szczególności otyłość i cukrzycę, ale również choroby układu krążenia: miażdżycę, chorobę wieńcową, nadciśnienie tętnicze czy zawał mięśnia sercowego. Dorośli, szczególnie ci, którzy już doświadczają problemów ze zdrowiem, muszą nadrobić zaległości wiedzy nt. fatalnego wpływu złych nawyków żywieniowych. Podstawowe zasady racjonalnego odżywiania, czyli regularność, jakość, ilość i urozmaicenie powinny być znane bez wyjątku każdemu. Tymczasem już powszechne wyobrażenie na temat regularności jest błędne, a co dopiero mówić o pozostałych czynnikach. Ciekawe, jaki byłby wynik Wielkiego Testu Zdrowego Żywienia, gdyby taki został przygotowany przez TVP – może warto? Poprzedni test przygotowano we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa – czas na Ministerstwo Zdrowia. Dobrze, że zdrowe żywienie jest już elementem kształcenia dzieci od najmłodszych lat – dobrze, że to już się dzieje, ale trzeba zadbać, aby kształcenie miało praktyczny wymiar i przynosiło skutki.

Czy wystarczy nam wiedza czym jest Body Mass Indeks (BMI)? Feedback odgrywa w naszym życiu ogromną rolę, ale nieprecyzyjna, czy wręcz błędna informacja może być równie problematyczna, jak jej brak.  Świadomość i właściwe nawyki – to zestawienie stanowi klucz do zdrowia – powstaje pytanie, co można zrobić, aby społeczeństwo miało jedno i drugie?

Kupujmy zdrową żywność. Skąd wiemy, która jest zdrowa? Można wierzyć w reklamy, ale lepiej jest samemu sprawdzić miejsce, gdzie produkuje się produkty spożywcze i zamówić u samego źródła. Taką możliwość oferuje np. formuła klubów zakupowych, jaką promuje Fundacja Partnerstwo dla Środowiska w ramach projektu, którego celem jest propagowanie przedsiębiorczości i lokalnych produktów rolnych. Lokalnie produkowana i dostarczana żywność z pewnością dłużej zachowuje jakość i walory smakowe, a dbałość o świadomy wybór to krok w stronę przeciwną do łatwego wyboru.  Dlatego inicjatywa warta jest uwagi i dalszego wspierania.

Na temat klubów zakupowych można przeczytać na stronie projektu Fundacja Partnerstwo dla Środowiska.


Zdrowa żywność i dobre nawyki żywienia kontra żywność łatwa i byle jakie połykanie strawy, w celu zaspokojenia głodu czy też zachcianki – takie wybory i ich skutki prezentowali kolejno

  • Dr hab. inż. Sławomir Pietrzyk / (Uniwersytet Rolniczy) – „Żywność wygodna, za i przeciw”,
  • Mgr inż. Marzena Wacław-Pazera / (Good diet) – „Choroby cywilizacyjne a dieta”, (nietolerancje pokarmowe, rola białka, dieta wegańska, wpływ diety na zapobieganie nowotworom, rola błonnika, nowoczesne produkty suplementowe).
  • Dr Małgorzata Morawska / (Krakowska Wyższa Szkoła Promocji Zdrowia) – „Zalecenia racjonalnego odżywiania w profilaktyce wybranych chorób przewlekłych”,
  • Pani Joanna Węgrzycka / (Fundacja Partnerstwo dla Środowiska) – „Kluby zakupowe – gdzie kupić lokalną żywność?”

Spotkanie odbyło się 19.05.2016, godz. 16.00-18.00

W restauracji Olimp | Kapelanka 42 | Kraków