
Ponad 60 uczestników zgłosiło swój udział w trzeciej edycji hackathonu iDays Kraków, organizowanego przez LifeScience Krakow EIT Health Hub w ramach międzynarodowego programu Innovation Days EIT Health. Wyzwaniem było znalezienie rozwiązań dla problemów, które negatywnie wpływają na doświadczenie pacjenta w szpitalu.
W tym roku można było zmierzyć się z 12 realnymi problemami, zdefiniowanymi przez małopolskie szpitale: Szpital Specjalistyczny im. J. Dietla, Szpital Specjalistyczny im. S. Żeromskiego w Krakowie, Krakowski Szpital Specjalistyczny im. Jana Pawła II oraz Wojewódzki Szpital Rehabilitacyjny im. dr. S. Jasińskiego w Zakopanem:
- Nieefektywna komunikacja w zespołach multidyscyplinarnych
- Opóźnienia w przekazywaniu pacjentów do opieki długoterminowej
- Bariera językowa w komunikacji z obcojęzycznymi pacjentami
- Niedoszacowanie kosztów leczenia pacjentów z wielochorobowością
- Trudności w przekazywaniu pacjentów do szpitali o wyższej referencyjności
- Brak zrozumiałej komunikacji z pacjentami na różnych etapach leczenia
- Bariery językowe i kulturowe w opiece nad obcokrajowcami
- Dezorientacja pacjentów w złożonej infrastrukturze szpitala
- Bezpieczna weryfikacja tożsamości osób uprawnionych do informacji o pacjentach
- Czasochłonna dokumentacja medyczna ograniczająca kontakt z pacjentem
- Zagubieni w labiryncie nawigacja po skomplikowanej infrastrukturze szpitalnej
- Brak skutecznej promocji specjalistycznych ośrodków rehabilitacyjnych
Uczestnicy i-Days Kraków stworzyli 8 interdyscyplinarnych zespołów, które pracowały w Klubie Studenckim Arka, Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, 24 i 25 października. To były dwa dni wypełnione burzami mózgów i kreatywnym działaniem. Stawką były nagrody finansowe z puli 10.000 PLN, oraz – dla zwycięzców – 2000 USD do wykorzystania w usłudze Amazon Web Services i wyjazd na Międzynarodowy finał EIT Health i-Days w Budapeszcie.
Swoją wiedzą i doświadczeniem służyli eksperci-mentorzy:
- Adrian Sajdak – Przedsiębiorca, mówca, promotor zdrowego stylu życia, Never Average,
- Jarosław Kucharski – Wykładowca akademicki, trener, coach, Uniwersytet Ignatianu,
- Katarzyna Weszka i Agnieszka Różańska-Skrzyńska – Dyrektorka i Ekspertka Specjalmed, nowoczesnych sieci placówek medycznych znajdujących się w rejonie południowej Polski,
- Michał Harańczyk – Doświadczony kardiolog i ekspert w dziedzinie telemedycyny oraz medycyny snu, Krakowski Szpital Specjalistyczny im. Jana Pawła II, Comarch Healthcare,
- Lucyna Pławecka-Stolarska – Socjolog, Psycholog, Pełnomocnik ds. Pacjenta, Szpital Specjalistyczny im. S. Żeromskiego w Krakowie
- oraz Szczepan Moskwa – Kierownik Działu Dostępności AGH i były prodziekan ds. Studenckich i Ogólnych, AGH Kraków.
Wypracowane projekty zostały zaprezentowane, a następnie ocenione przez Jury i-Days Kraków, w skład którego weszli Michał Harańczyk, Lucyna Pławecka – Stolarska i Kazimierz Murzyn. Po burzliwych obradach (gdyż wybór nie był prosty!), jury przyznało dwa wyróżnienia i ogłosiło Zwycięzcę.
Wyróżnienia i nagrody w kwocie 2000 zł otrzymały Zespoły:
1/ AlwaysInno
Interdyscyplinarny zespół łączący kompetencje medyczne, biznesowe, inżynieryjne i informatyczne w składzie: Izabela Tylek, Tomasz Kozioł, Hubert Borecki, Magdalena Czeleń, Piotr Paniec za projekt: „MEDUŚ„ będący odpowiedzią na problem dezorientacji pacjentów w złożonej infrastrukturze szpitala. Rozwiązniem jest tytułowy MEDUŚ – corobot pełniący funkcję asystenta i nawigatora pacjenta po skomplikowanej topografii szpitala.
2/ NutriTeam
Zespół w składzie: Zuzanna Grzyśka, Julia Kaczmarczyk, Aleksandra Raczyńska, Urszula Pomietło, Katarzyna Krawczyk, Justyna Waśniowska, za projekt: „NutriSupport„- cyfrowe rozwiązanie skierowane zarówno do pacjentów, jak i dietetyków. Jego nadrzędnym celem jest wsparcie pacjentów szczególnie narażonych na niedożywienie podczas hospitalizacji (np. w przypadku choroby nowotworowej).




…and the Winner is…
Zwycięzcą hackathonu został zespół Pre-triage w składzie: Sylwia Socha-Liro, Alicja Duszyk, Gabriela Krężel, Julia Rogóż, Barbara Szweda, który zajął się rozwiązaniem problemu barier językowych w opiece nad pacjentem obcojęzycznym. Pre-triage to rozwiązanie ułatwiające komunikację z obcokrajowcami od momentu, w którym pojawiają się w szpitalu. Pozwala na wstępną rejestrację pacjenta w jego ojczystym języku, umożliwiając pełny odczyt informacji przez polski personel.

Oprócz Nagrody Głównej w kwocie 6000 zł oraz 2000 USD w kuponach AWS, na zwycięski zespół czeka finał EIT Health w Budapeszcie, 28-29 listopada 2024r. Trzymamy za Was kciuki!
Raz jeszcze dziękujemy wszystkim naszym Uczestnikom, Ekspertom i Szpitalom za udział, fantastyczny mentoring i zdefiniowanie wyzwań. Gratulujemy nagrodzonym! Wszystkich zapraszamy do dalszej współpracy. Wspólnie zadziałajmy, aby wypracowane rozwiązania dopracować i doprowadzić do ich wdrożenia. Sprawmy, aby pobyt w szpitalu był lepszym doświadczeniem. Naprawdę.
