INNOTEXTIL – odzież wspierająca rehabilitację

526

Projekt INNOTEXTIL powstał jako jedna z innowacji społecznych i polegał na przetestowaniu z osobami w wieku 65+ sportowych spodni pozwalających na monitorowanie pracy kolan. Osoby wybrane do testów miały różne problemy z zachowaniem prawidłowego wzorca chodu – endoproteza stawu kolanowego, opadająca stopa, stan po złamaniu biodra, uszkodzenie łąkotki i nadwaga.
Przeprowadzone testy pokazały, że „smart odzież” jest akceptowana przez osoby starsze, zwłaszcza przez te, które są świadome że regularne wykonywanie ćwiczeń niwelujących różne złe nawyki, poprawia stan fizyczny organizmu i polepsza jakość życia.
Projekt realizowany był w interdyscyplinarnym zespole (projektanci wzornictwa, inżynierzy elektronicy, informatycy, fizjoterapeuci). Możliwość przetestowania projektu, pozwoliła na dostrzeżenie jego uniwersalności i ujawniła możliwości przystosowania go również do potrzeb innych grup odbiorców.

Prowadzone przez nas testy pozwoliły nie tylko na potwierdzenie potencjału naszego projektu, ale również pokazały słabe strony, które warto byłoby skorygować i po przeprowadzeniu testów na większej grupie odbiorców – wprowadzić na rynek. Z kolei spotkania ze specjalistami czy udział w szkoleniach i warsztatach wspomagających rozwijanie nowych produktów, doprowadziły do powstania koncepcji projektu skierowanego do zupełnie innej grupy odbiorców – dzieci z zaburzeniami wzorca chodu. Oba projekty są dość złożone i wymagają zarówno zbudowania zespołu specjalistów z różnych dziedzin oraz zaangażowania się instytucji zajmujących się rehabilitacją narządów ruch na etapie testów. Cały proces wiąże się również z nakładami finansowymi.

Prezenter:
Bożena Groborz
Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Adiunkt w Katedrze Przestrzeni i Barwy na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i kierownik Pracowni tekstyliów użytkowych; adiunkt i kierownik Katedry Wzornictwa w PWSZ w Tarnowie; prezes zarządu Fundacji Rzecz Piękna. Doktorat w 2010 – temat: „Grafika i kolorystyka polskiej tkaniny produkowanej przemysłowo w XX w oraz jej znaczenie w ubiorze”. Projektantka, zajmuje się przede wszystkim tkaniną we współczesnym ubiorze, grafiką i kolorystyką tkanin w ubiorze i wnętrzach, kierunkami rozwoju nowoczesnych tekstyliów oraz smart-fashion i smart-textiles.

Poprzedni artykułOd cząsteczki do apteczki – czyli o długiej drodze produktu leczniczego
Następny artykułResearch & Innovation Forum. Kultura innowacji, kultura jutra